Wel of niet fit, zitten is slecht voor de gezondheid

Gemiddeld zitten Nederlanders zo’n 9 uur per dag, bij kantoorbanen zelfs 10 uur. En nu het grootste gedeelte van ons land thuiswerkt door Corona, is 53% nog minder gaan bewegen. Dit is zorgelijk, omdat teveel zitten een negatief effect heeft op de gezondheid. De tijd die iemand zittend doorbrengt, wordt namelijk in verband gebracht met een hoger risico op hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en overlijden.

 

Woensdag 21 oktober jl. was Elise Koopman, bedrijfsarts in opleiding, te gast in het programma Make Holland Great Again van BNN VARA. De uitzending ging over het belang van bewegen, of liever: het gevaar van (teveel) zitten. Elise Koopman gaf aan dat je 40% meer kans hebt om in de komende drie jaar te overlijden, wanneer je meer dan 10 uur per dag zit. Ook klachten aan nek en schouders vieren hoogtij en ernstige aandoeningen zoals diabetes liggen op de loer. Wat kunnen mensen doen? Een paar keer sporten naast die tien uur zitten, doet niet genoeg. Elise adviseert: Wandel of fiets elke dag zeker 22 minuten én wissel het zitten af met staan of lopen.

Bekijk hier de volledige video van Make Holland Great Again met Elise Koopman:
https://nvab-online.nl/actueel/nieuws/bnnvara_elisekoopman_zitten

Onze tips voor meer beweging en minder vaak zitten
Het advies is dus minder zitten en meer bewegen. Maar, hoe pak je bijvoorbeeld de negatieve effecten van zitten is slecht voor je gezondheid aan als je een zittend beroep hebt? Met de auto of openbaar vervoer naar je werk reist? In de avond ter ontspanning nog een filmpje kijkt? Enkele alledaagse tips om vanaf vandaag in praktijk te brengen.

Gebruik een stappenteller
Een stappenteller is een handige manier om te achterhalen hoeveel je beweegt. Daag jezelf uit en installeer een handige stappenteller app op je smartphone en houd bij hoeveel stappen je zet. Organiseer eventueel wedstrijdjes met collega’s, familieleden of vrienden wie de meeste stappen maakt op een dag.

Neem altijd de trap
Laat de lift en roltrap links liggen. Op je werk, maar ook op het station of wanneer je winkelt. Kies waar je ook bent er altijd voor om met de trap te gaan.

Work-out oefeningen
Ook eenvoudige oefeningen achter je bureau, thuis op de bank en dergelijk kunnen bijdragen aan extra beweging. Zeker als je veel tijd zittend doorbrengt. Google voor de mogelijkheden maar eens op ‘work-outs achter je bureau’ of  ‘work-outs voor de tv’.

Meer bewegen op je werk
Ben je op je werk? Loop dan het liefst elk half uur een rondje. Er zijn handige programma’s die je er attent op kunnen maken. Haal verder je eigen koffie, thee et cetera en doe dat ook wat vaker voor je collega’s. Print je werk uit op printers die het verst van je werkplek staan. Stel voor om wandelvergaderingen te houden à la Steve Jobs. Mail je collega’s wat minder vaak. Loop naar ze toe en zeg het face-to-face. En doe je nog niet aan lunchwandelen? Start er vandaag mee.

Benieuwd welke stappen u als werkgever kan nemen in het realiseren van een vitale organisatie?
Vitale medewerkers zijn immers van groot belang voor de productiviteit en continuïteit van uw organisatie. Gezonde werknemers zijn tevredener en gemotiveerder in hun werk, waardoor er minder personeelsverloop is en zij melden zich minder vaak en minder lang ziek. Medicum Consult helpt u bij het uitwerken van een effectief vitaliteitsbeleid waarvan uw organisatie de vruchten zal plukken. Wij ondersteunen en adviseren u niet alleen in het nemen van de gewenste maatregelen, maar ook in het creëren van een breed gedragen en onderbouwd plan van aanpak in het realiseren van een vitale organisatie. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

Bron: NVAB