De vakantietijd is inmiddels weer aangebroken en dat kan leiden tot vragen en onduidelijkheden. Wat kunt u als werkgever doen als uw werknemer zich ziek meldt vanaf zijn vakantieadres? Of misschien zijn er werknemers in uw bedrijf die al lange tijd ziek zijn, maar toch een weekje op vakantie willen. Mag u als werkgever dit toestaan?
Mag uw werknemer op vakantie als hij ziek is?
Wanneer een werknemer ziek is, mag hij wel op vakantie mits hij dit vooraf met de werkgever overlegd heeft. Wel adviseren wij u om in ieder geval advies in te winnen bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan dan onderzoeken of er medische bezwaren zijn tegen de verlof- of reisplannen van de werknemer. Vervolgens beslist u, mede op basis van dit advies, of uw werknemer op vakantie mag en/of kan.
Mijn werknemer meldt zich ziek tijdens de vakantie, wat nu?
Als uw medewerker op vakantie ziek wordt, moet hij zich ziekmelden volgens de standaard procedure. U heeft hierover waarschijnlijk afspraken gemaakt in het verzuimreglement. Indien u dit niet heeft gedaan, is het verstandig om een protocol op te stellen over ziekte tijdens vakantie. Op deze wijze worden problemen en onduidelijkheden voorkomen. Voorbeelden van regels die u daarin kunt opnemen, zijn:
Als werkgever kunt u zich alleen op deze regels beroepen, als deze vooraf bij alle werknemers bekend zijn en staan vastgesteld in een verzuimreglement.
Mag ik vakantiedagen inhouden van de zieke werknemer?
Over de dagen dat de werknemer ziek is, mag u als werkgever geen vakantiedagen inhouden. U mag alleen vakantiedagen inhouden als: