Thuiswerken is weer de norm, zo sla jij je erdoorheen

Werk thuis, tenzij het echt niet anders kan. Dat is een van de nieuwe maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. En hoewel thuiswerken veel voordelen kent zoals een hogere productiviteit, meer vrijheid en een betere privé-werkbalans, zijn er ook valkuilen. Het is belangrijk om te weten wat de grootste valkuilen zijn van thuiswerken en hoe je daar het beste mee om kan gaan. In dit artikel geeft Medicum Consult antwoord op de vraag: Hoe houd je thuiswerken gezond, productief én leuk?  

 

Behandel je dagen als werkdagen.
Hanteer je gebruikelijke werkroutine. Normaal gesproken is het duidelijk hoe en waar de werkdag begint en eindigt. Echter, bij thuiswerken is deze grens minder zichtbaar. Wij raden je daarom aan om structuur aan te brengen in de dag en duidelijke grenzen te stellen om blurring te voorkomen. Onze tips:

  • Word wakker op je gebruikelijke tijdstip. Indien mogelijk trek je de reistijd eraf en kan je jezelf een uurtje langer op bed gunnen;
  • Volg je dagelijkse routine van douchen, aankleden en ontbijten. Kies er niet voor om in je pyjama of badjas thuis te werken, maar trek je werkoutfit aan. Hierdoor kom je in een andere toestand, wat je productiever en meer gefocust maakt;
  • Indien je geen kantoor thuis hebt, probeer dan zoveel mogelijk een plek in te richten die je alleen voor werk gebruikt en waar ook alleen werkspullen liggen;
  • Bepaal voor jezelf een duidelijke begin- en eindtijd van je werkdag. Wees naar jezelf, je collega’s en werkgever duidelijk over wanneer je aanwezig bent en hoe zij jou kunnen bereiken;
  • Neem tussendoor pauzes. Te lang achtereen gefocust en ingespannen werken gaat alleen maar ten koste van je productiviteit en creativiteit;
  • Geef je gezinsleden ook grenzen aan. Bijvoorbeeld: niet storen wanneer de deur dicht is.
  • Ga op tijd naar bed, zodat je de volgende werkdag weer uitgerust begint.


Gezonde levensstijl

Voldoende beweging en gezonde voeding zijn van essentieel belang voor een fit en productief leven. Zeker nu in tijden van het coronavirus, is het nog belangrijker om te werken aan een gezonde levensstijl. Het eten van gezonde voeding heeft een positieve impact op zowel je mentale als fysieke gezondheid. Het zorgt voor meer energie, betere prestaties, bevordert je slaap, versterkt je immuunsysteem, helpt je gewicht op peil en helpt om beter met stress om te gaan. Ook regelmatig bewegen is essentieel om energiek te blijven tijdens het thuiswerken. Echter, een gezonde levensstijl kan lastig zijn als je thuis werkt of misschien door het coronavirus niet mag werken terwijl je wel kunt werken.  Onze tips:

  • Breng je koffiepauzes staand door en weg van je beeldscherm;
  • Sta even op tijdens online besprekingen. Zet je beeldscherm eventueel wat hoger (op een kastje) om je collega’s nog goed aan te kunnen kijken;
  • Eet gezonde tussendoortjes tijdens je werk, zoals fruit, kwark en crackers.
  • Plan een lunchwandeling in en stap naar buiten voor een dagelijks blokje om. Ga je liever fietsen, skeeleren of hardlopen? Vervang ‘wandelen’ door jouw voorkeursactiviteit;
  • Neem je partner / huisgenoot mee tijdens beweegmomenten. Help elkaar actief te blijven;
  • Zet elk half uur een wekker, loop weg van je werkplek zodra deze afgaat en herstart de wekker na een paar minuten als je weer terug bent.

 

Blijf verbonden
Eén van de grootste valkuilen van langere tijd thuiswerken, is het verlies van verbondenheid door gebrek aan sociale contacten (collega’s). Door social distancing voelen sommige mensen zich sociaal geïsoleerd, wat kan leiden tot eenzaamheid en emotionele klachten zoals neerslachtigheid en somberheid. En mensen die zich eenzaam voelen, zijn vaak minder gemotiveerd en minder productief. Sociale steun van collega’s en leidinggevenden is een belangrijke energiebron voor veel mensen. Wij vinden het daarom van groot belang dat werknemers digitaal verbonden blijven met anderen door het gebruik van online communicatiemiddelen, zoals Teams, Hangouts, Zoom en andere applicaties. Onze tips:

  • Indien gewenst, kun je met je leidinggevende afspreken om elke dag even te (video)bellen. Op deze wijze kan je bijpraten en helder krijgen welke werkzaamheden er al gedaan zijn en wat er gedaan moet worden;
  • Gebruik videogroepsbellen voor vergaderingen. Maar let op: een videovergadering met een grote groep wordt al snel chaotisch. Maak het overleg niet te lang en als één spreker langer aan het woord moet zijn, spreek dan af dat de rest op ‘mute’ gaat. Laat elkaar uitpraten en laat extra stiltes vallen;
  • Richt een WhatsApp-groep op met je team of afdeling. Houd elkaar op de hoogte van ontwikkelingen, maar deel ook persoonlijke gebeurtenissen en zoek contact, net zoals je op de werkplek zou doen. Je kan eventueel ook een aparte groep maken voor zakelijke informatie en een voor ‘gezellige’ communicatie;
  • Communiceer op een positieve toon. Leg de nadruk op complimenten, waardering en opstekers. Waardeer elkaar voor elkaars werk en probeer zo min mogelijk sombere nieuwsberichten te delen met elkaar. Het is belangrijk om een gevoel van isolatie te vermijden en elkaar een hart onder de riem te steken;
  • Bel elkaar, stuur een berichtje en laat elkaar weten dat je voor elkaar klaarstaat;
  • Vier nog steeds belangrijke momenten van collega’s zoals verjaardagen en maak samen tijd vrij voor een gezamenlijk koffiemoment of een lunchpauze.