Met deze tips blijf je - in tijden van weinig bewegingsvrijheid - toch fit en gezond zónder sportschool

Als het aan het kabinet ligt, blijven we nog maandenlang thuiswerken. Onze mogelijkheden tot sport en bewegen zijn al een tijdje, en zeker tot 1 juli, beperkt, waardoor we voornamelijk thuis moeten werken aan onze gezondheid. Doordat velen nog steeds thuiswerken, kan je dagritme anders zijn, wat van invloed kan zijn op je eetpatroon. En waarschijnlijk beweeg je minder dan dat je naar je werk gaat. Zo mis je bijvoorbeeld de fietstocht naar werk of het stuk lopen van station naar kantoor. Eerder werd bekend gemaakt dat sportscholen en sportaccommodaties hun deuren gesloten moeten houden tot september, maar premier Mark Rutte heeft onlangs aangegeven dat een heropening mogelijk al vanaf 1 juli kan plaatsvinden, mits Nederland goed kan blijven omgaan met de versoepelingen. Maar hoe zorgen we als huismussen nou dat we tot die tijd fysiek én mentaal een beetje fit blijven? Wij geven jou een opstapje naar een betere afweer.


Bewegen is heel belangrijk
Op meerdere vlakken is in beweging blijven belangrijk. Je hebt er lichamelijk baat bij, maar ook je geest krijgt een opkikker. Je krijgt juist minder energie van zo weinig mogelijk doen. Hierdoor voel je vermoeid en ook je mindset krijgt een terugslag. En dat willen we juist niet in deze tijd. Doordat thuisblijven nog steeds wordt gestimuleerd, zullen we ook veel stilzitten. Probeer af en toe je benen te strekken en blijf geen uren aan een stuk op je stoel zitten. Regelmatige lichaamsbeweging stimuleert het immuunsysteem, is goed voor de conditie van hart en longen, houdt spieren, pezen en botten sterk en vermindert gevoelens van angst en stress. Met een betere immuniteit heb je een kleinere kans op ernstige klachten door corona. Voldoende redenen dus om ook nu in beweging te blijven!


Tips voor bewegen in en rondom het huis
Onze eigen omgeving biedt tal van mogelijkheden om op een gezonde manier in beweging te komen. Denk hierbij aan:
Huishouden en tuinieren: begin alvast met een ouderwetse voorjaarsschoonmaak of maak de tuin lenteklaar.
Wandelen en fietsen: bewegen in de buitenlucht is gezond. Pak de fiets of maak een lange wandeling.
Thuis fitnessen: Tover jouw woonkamer om tot een kleine gym. Je hoeft geen fitnesstoestellen in huis te hebben om actief te blijven. Neem een yogamatje en zet jouw favoriete ‘work-out at home’ video op. Je kan kiezen tussen yoga, krachtoefeningen of dans erop los op dat ene nummer.
Traplopen: neem wat vaker de trap en schroom niet om meteen die volle wasmand mee naar boven te tillen.


Gezond eten
Naast voldoende beweging en nachtrust, speelt gezonde voeding ook een grote rol bij een optimale weerstand. Wij geven je daarom tips voor gezonde voeding tijdens thuiswerken:
Houd je gebruikelijke eetpatroon aan. Probeer zoveel mogelijk je normale eetpatroon vol te houden. Neem je op werk ook geen koek bij de koffie? Doe dit dan thuis ook niet. Eet je 3 boterhammen met de lunch en drink je een glas melk? Doe dit thuis ook. Zorg er in ieder geval voor dat je een lunchmoment inplant. Zo ben je weg van de computer en kan je weer opladen voor de middag.
• Zorg voor voldoende fruit en groenten in huis. Zet je fruitmand in het zicht en plaats gezonde producten vooraan in de koelkast. Zet frisdrank achteraan in de koelkast. Voorzie dagelijks 2 porties fruit en een extra portie groenten als snack. Kerstomaat, komkommer en wortel zijn ideale tussendoortjes.
Drink voldoende water (1.5l water). Water is onmisbaar als brandstof voor je lichaam. Je hebt het nodig voor de werking van je organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten. Een tekort aan water betekent dat je inlevert op het functioneren van deze organen.
Neem een lunchpauze én eet in een rustige omgeving. Werk niet door tijdens de lunch. We weten dat als je eet terwijl je afgeleid wordt, dit ervoor kan zorgen dat je meer eet. Niet alleen tijdens het maaltijdmoment, maar ook daarna.
• Probeer op voorhand een gevarieerd weekmenu op te stellen. Kies hierbij voor een menu met voldoende seizoensgroenten en volkoren graanproducten. Volkoren graanproducten zitten vol vitamines, mineralen, B-vitamines, ijzer en magnesium. Ook bevatten ze meer voedingsvezels. Vezels zorgen voor een langer verzadigd gevoel, waardoor je minder de behoefte voelt om te snoepen.

En onthoud: wat je niet koopt, kan je niet opeten.