Mentale gezondheid en corona

Het coronavirus heeft grote impact op onze mentale gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van zorgplatform OpenUp. Zowel bij werkgevers als werknemers leidt deze stressvolle periode ten gevolge van de epidemie tot angst, stress en onzekerheden. Zo is er door de grote veranderingen en aanpassingen een stijging in het aantal werknemers dat kampt met overspanning of burn-out. De toegenomen werkdruk, minder scheiding van werk en privé, geen sociale uitjes of bezoekjes aan de sportschool en dan in sommige gevallen nog meer zorg voor de kinderen; hebben ervoor gezorgd dat we allemaal hebben moeten inleveren op onze gezondheid. Overspannen raken, ligt door deze abnormale situatie dan ook op de loer. Het is daarom belangrijk om naast je fysieke gezondheid ook goed voor je mentale gezondheid te zorgen. Medicum Consult geeft hieronder aan welke leefstijlaspecten hierbij noodzakelijk zijn.

Eet gezond
Als je je in deze tijd veel thuis zit en minder beweegt, dan heb je ook minder eten nodig. Trek tussendoor? Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals groente, fruit of noten. Let er verder op dat je genoeg vezels, vitamines en mineralen binnenkrijgt en niet te veel suiker, zout en verzadigd vet.

Beweeg voldoende
Beweeg minimaal 2,5 uur per week en zit niet te veel stil. Bewegen hoeft niet meteen hardlopen te zijn. Matig intensieve inspanning zoals wandelen, fietsen of tuinieren is ook goed. Neem de tijd om een rondje te lopen of naar het bos te gaan, maar vermijd drukke plekken.

Momenten van ontspanning
Bouw op een dag bewust voldoende momenten in om te ontspannen. Zo geef je je lijf de kans om te herstellen van stress. Lees een boek, ga in bad, maak een boswandeling. Je kunt ook yoga, meditatie of ontspanningsoefeningen doen.

Zoek afleiding
Het is belangrijk om genoeg afleiding te zoeken. Zo verzet je je gedachten en heb je minder gelegenheid om te piekeren. Doe iets wat je leuk vindt om te doen, of wat je een goed gevoel geeft als je het hebt gedaan. Pak een oude hobby op, ga knutselen, luister muziek, maak zelf muziek, klus wat in huis, ruim je kast op, schrijf een brief.

Minder nieuws volgen
Er verschijnt voortdurend nieuws over het coronavirus. Als je stress ervaart kun je beter niet de hele dag door het nieuws te volgen. Beperk dit tot één of enkele momenten per dag. Hetzelfde geldt voor sociale media of appgroepen waarin het continu over corona gaat.

Wil jij meer praktische tips en hulpmiddelen om zo goed mogelijk om te gaan met deze stressvolle periode? Kijk op:
De website van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), hier vind je veel handige informatie over het thema mentale gezondheid en corona: https://nvab-online.nl/overspanning-en-burn-out-corona

Via https://www.rivm.nl/ivccorona kunnen leidinggevenden en medewerkers veel artikelen en zelfhulptips lezen.

Via de site van thuisartshttps://www.thuisarts.nl/stress/ik-wil-beter-omgaan-met-stress#klachten-door-stress

Tips over gezond thuis werken, zie bv www.coronakrant.nl of www.mentalekracht040.nl

Ben je zorgprofessional: dan is er op dit moment een speciaal telefoonnummer beschikbaar gemaakt: 088-3305500 (gebruikelijke belkosten). Dit contactpunt is 7 dagen per week bereikbaar tussen 8:30 en 21:30 uur.