Hoe slaan we ons door de nieuwe lockdown? Met deze tips kun je het mentaal én fysiek beter volhouden

Het kabinet heeft maandag een harde lockdown aangekondigd. Nederland gaat 5 weken op slot. Tot en met zeker dinsdag 19 januari zijn o.a. scholen, winkels, bioscopen, kapperszaken en sportscholen gesloten. Hoewel velen de tweede lockdown zagen aankomen, hakken de nieuwe maatregelen er toch flink in bij veel mensen en bedrijven. Werkende ouders moeten hun werk combineren met de zorg voor hun kinderen, mensen met een contactberoep kunnen voorlopig niet werken en het sociaal leven wordt platgelegd. Hoe slaan we ons door de komende vijf weken heen? Medicum Consult helpt jou mentaal overeind te blijven in deze periode met onderstaande tips.

 

Maak werk van je gezondheid
Zorg goed voor jezelf. Beweeg, zorg voor daglicht, slaap voldoende. Put je zelf niet uit door drank, te weinig slaap, etc.  En voed jezelf mentaal: mediteren, een dagboek bijhouden, dankbaar zijn voor wat er wel is, bewust genieten van muziek, natuur of kunst, etc.

 

Vooral bewegen
Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder pleit vooral om veel te bewegen. “Alle onderzoeken tonen aan dat stilzitten op geen enkele manier bevorderlijk is voor mensen . Bewegen verbetert je immuunsysteem en zorgt ervoor dat somberheid en angsten minder snel vat op je krijgen.” Volgens Scherder moeten thuiswerkers meer moeite moeten doen om genoeg beweging te krijgen. “Uit onderzoek blijkt dat tijdens de eerste lockdown het aantal uren zitten per dag fors was toegenomen. En ook het begrip coronakilo’s ontstond niet voor niets in die periode. We lopen onbewust op een dag naar kantoor meer dan we denken. Naar de trein of de trap op en af.” Bewegen heeft dus een positief effect op je stemming, je creativiteit en je motivatie, aldus Scherder. Wees creatief: ga traplopen, stap op de fiets of maak een wandeling.

 

Maak tijd en ruimte voor verbinding
Blijf in contact met je dierbaren en je zakelijke netwerk. Wie heb al een tijdje niet gesproken? Neem het initiatief, zet je verlegenheid opzij en neem contact op. Stuur een kaartje naar iemand die er alleen voor staat. Laat andere mensen weten dat je aan ze denkt, ook al is er minder contact. En doe mee aan online groepsactiviteiten of organiseer ze. Weten dat je bij een groep hoort, dat je niet alleen bent, vergroot het gevoel van saamhorigheid en veerkracht.

 

Richt je op wat je voor anderen kunt doen
Wie iets voor een ander doet is domweg minder met zichzelf bezig, en het geeft betekenis. Iets voor een ander doen geeft je een goed gevoel over jezelf, versterkt je eigenwaarde. En dan kun je ook weer beter voor jezelf zorgen.

 

Relativeer & kies korte termijn doelen
Even mopperen mag best maar beperk je. Kijk vooral naar wat er allemaal nog wel kan, en wat er goed is. En stel jezelf kleine, haalbare doelen. Zodat je ze kunt halen en tevreden kunt zijn met jezelf!

 

Benieuwd hoe Medicum Consult jouw organisatie en medewerkers kan ondersteunen bij deze tweede lockdown? Neem dan contact met ons op: info@medicumconsult.nl

Bron: AD.nl

Werkgeluk vergroten: hoe doe je dat?

Werkgeluk… daar zijn wij Nederlanders eigenlijk veel te nuchter voor. De Nederlandse werknemer werkt omdat er brood op de plank moet komen. Leuke dingen doe je in je vrije tijd. Maar aangezien we het grootste deel van onze tijd werken, is het van groot belang dat ons werk ook een vorm van geluk brengt.

Lees meer »

Discriminatie op de werkvloer

Discriminatie is bij de wet verboden. Sinds 2009 is het verbod op discriminatie ook in de Arbowet opgenomen. Toch krijgen werknemers nog vaak te maken met discriminerend gedrag van leidinggevenden en collega’s. Het verschijnsel discriminatie op het werk kent verschillende vormen: van flauwe grappen en pesterijen tot regelrechte achterstelling op basis van bijvoorbeeld ras…

Lees meer »